Značení GDA

Stále větší množství lidí se snaží dodržovat zdravý životní styl a vyváženou stravu. Ale jak na to, když nechceme strávit hodiny nad nutričními tabulkami a odvažovat si jídlo na gramy?

Pomocník

Dobrovolné značení GDA, které za podpory Potravinářské komory ČR zavedla celá řada domácích i mezinárodních výrobců, nám v tom pomůže. GDA nabízí přehledné informace o obsahu energie v jedné porci potraviny či nápoje a podílu výrobku na doporučeném denním množství energie, tuků, cukrů, nenasycených mastných kyselin a sodíku.

Jinými slovy, nemusíte přepočítávat jídlo na kalorie a pečlivě odhadovat dávku tuku v jedné porci. Místo toho si přečteme informaci na obalu i s procentem z doporučené denní dávky pro zdravého dospělého člověka.

Jediným pohledem se tedy dovíme, kolik kalorií, cukru, tuku, vlákniny a soli se právě chystáme sníst a jaká část to je z celkového denního doporučeného příjmu. Víme, kolik jsme snědli a kolik ještě sníst můžeme. S takovou pomocí je už postavení vyváženého jídelníčku hračka.

Musím se doporučením řídit?

Nemusíte dělat nic, co nechcete. GDA je pouze doporučením. Je na vás, jestli se budete informacemi na obalu řídit pravidelně, zda je využijete jen občas, či zda je budete zcela ignorovat. Díky informačním bublinám GDA je ale snadné si hlídat například příjem cukrů či sodíku, což bychom při pouhém počítání kalorií dělali jen obtížně. Je to tak snadné, proč to taky nezkusit?

Je značení GDA povinné?

Značení GDA není pro výrobce potravin povinné. Je to jen další krok, jakým se mnoho společností rozhodlo přispět ke zdraví svých zákazníků. A protože i nám záleží na tom, abyste nekupovali anonymní výrobek, chceme vám tímto poskytnout další důležité informace, na jejichž základě se můžete při koupi rozhodnout.