Vláknina

Vláknina je nestravitelná složka stravy, která pomáhá pohybu jídla trávicí soustavou, vstřebává vodu a čistí střeva. Navíc na sebe váže některé látky z jídla, například cholesterol. Je nezbytná pro správnou funkci trávicí soustavy a její nedostatek často vede k zácpám, nadýmání a dalším problémům spojeným s nesprávnou funkcí střev.

Druhy vlákniny

Vláknina se dělí na dva druhy: rozpustnou a nerozpustnou.

Rozpustná vláknina je známá také jako měkká vláknina či bobtnavé látky, má schopnost vstřebávat vodu a je stravitelná. Jejím hlavním úkolem je regulace trávení a vstřebávání sacharidů v tenkém střevě, regulace vstřebávání tuků, vázání žlučových kyselin, vázání vody a tím i zvětšení střevního obsahu. Tím mimo jiné naředí toxické látky obsažené ve střevě.

Nerozpustná vláknina je označována jako hrubá vláknina a není stravitelná. Pomáhá nám k rychlejšímu pocitu zasycení, ve střevě působí proti zácpě a problémům s ní spojeným. Rozhýbává a čistí střeva.

Zdroje vlákniny

Významnými zdroji rozpustné vlákniny jsou:

  • luštěniny
  • oves, žito, ječmen
  • některé ovoce, především jablka a banány
  • zelenina, hlavně kořenová
  • brambory
  • semena psyllia

Významnými zdroji nerozpustné vlákniny jsou:

  • celozrnná jídla
  • otruby
  • ořechy a semena
  • zelenina, hlavně květák, cuketa, celer
  • slupky některých druhů ovoce a rajčat

Doporučená dávka

Doporučená denní dávka pro dospělého člověka je 30 g vlákniny. Nic nám nebrání přijmout vlákniny více, přemíra vlákniny ale může způsobit nadýmání či zažívací obtíže. Pro představu, denní dávku pokryjete třeba dvěma celozrnnými houskami s rajčaty, dvěma celozrnnými krajíci chleba a dvěma jablky se slupkou.

(Ne)vyvážená strava

Maso, bílé pečivo, cukrářské a mléčné výrobky a loupané obilniny, ze kterých se v současnosti skládá jídelníček průměrného městského člověka, neobsahuje mnoho vlákniny a je nahrazována různými potravinovými doplňky. Přitom stačí tak málo.

Máte chuť na kus masa? Místo knedlíků z bílého pečiva si dejte brambory vařené ve slupce.

Dáte si kousek šunky? Co místo bílé housky zkusit celozrnnou?

Co zkusit do lahodného rizota přidat trochu neloupané divoké rýže?

Slušnou porci vlákniny obsahuje i salát ze syrové zeleniny či ovoce, který si můžete dát na zakončení dobrého jídla. Pokud bylo tučné, pomůže nám ho navíc strávit.

Není to tak těžké, co myslíte?