Vitamíny a minerály v mase

Že je maso dobrým zdrojem proteinů a bílkovin, to ví asi každý. Věděli jste ale, že kvalitní kousek masa je nabitý vitaminy a minerály?

Vitaminy skupiny B

Nejznámějším zdrojem B vitaminů je právě maso, v němž se v hojné dávce vyskytuje. Není tedy třeba je složitě hledat v rostlinách a zelenině, když si můžete jednoduše dát kousek masa – jejich přirozeného zdroje.

Vitamin B1 Thiamin je obsažen ve všech druzích masa (zvlášť pak ve vepřovém a kuřeti) a prospívá našemu srdci a nervovému systému, reguluje látkovou přeměnu cukrů, růst, nervové a svalové funkce.

Vitamin B2 Riboflavin se nachází hlavně v játrech a produktech z nich a je potřebný pro dobrý stav kůže, očí, správnou funkci srdce a dalších orgánů. V těle je zodpovědný za energetickou přeměnu. Pokud nemáte rádi játra, není nic snazšího, než si místo nich dát paštiku. To už jde, ne?

Vitamin B3 Niacin se také nachází v játrech a pomáhá energetické přeměně v těle a obnově pleti. Ve velkých dávkách roztahuje cévy, proto je doporučován při vysokém tlaku.

Vitamin B5 Kyselina pantotenová zlepšuje kvalitu kůže, vlasů i nehtů. Je nutný pro vstřebávání sacharidů a lipidů. Najdeme ho v kuřecím a hovězím mase, obzvláště ve vnitřnostech.

Vitamin B6 Pyridoxin najdeme v mase, hlavně hovězím a játrech, a je třeba pro zdravý nervový systém a funkci krevního oběhu. Větší dávky se doporučují při chudokrevnosti.

Vitamin B9 Kyselina listová je potřebný pro krvetvorbu a nezbytný pro těhotné ženy. Že se nachází v listové zelenině, to ví asi každý, ale tušili jste, že ho najdete i ve vnitřnostech?

Vitamin B12 Kobalamin pomáhá uvolňovat energii z jídla a je velmi důležitý pro krvetvorbu. Zlepšuje také paměť, podporuje koncentraci a snižuje riziko vzniku srdečních chorob. Najdeme ho ve všech druzích masa.

Ostatní vitaminy v mase

Vitamin A se ukládá v tuku, proto ho najdeme v tučnějších masech a také ve vnitřnostech (zvláště játrech). Je nezbytný pro dobrou funkci očí a jeho nedostatek vede k šerosleposti. Mimo jiné zlepšuje vzhled pleti a snižuje náchylnost k infekcím. Tento vitamin je také prospěšný pro kvalitu zubů a kostí.

Ačkoli to není všeobecně známé, maso obsahuje velké množství vitaminu C. To je doloženo například u eskymáků, kteří se živí téměř jen masem a rybami a přesto netrpí nedostatkem vitaminu C. Co ale všeobecně známé je, je fakt, že vitamin C je silný antioxidant, který pomáhá udržovat náš metabolismus a imunitu v optimálním stavu.

Vitamin D je nezbytný pro metabolizaci vápníku a tedy pro obnovu orgánů a kostí. Najdeme ho v červeném mase a játrech. Příjem vápníku bez vitaminu D má jen velmi malý efekt. Ačkoli si vitamin D naše tělo částečně vyrábí samo při pobytu na slunci, jeho zásadním zdrojem jsou červené maso a játra.

Vitamin E je antioxidant, který je nezbytný pro zdraví a vzhled naší pleti. Eliminuje volné radikály, chrání buněčné membrány před poškozením a zpomaluje proces stárnutí. Najdeme ho ve všech druzích masa. Maso je také zdrojem minerálů, jako je železo, hořčík a fluor, ve vnitřnostech pak hlavně selen, zinek a měď, které napomáhají správné funkci organismu.

Všeobecně vzato, maso obsahuje vše, co je třeba ke zdravé dietě. Samozřejmě všeho moc škodí, ale pokud budeme dodržovat zásady zdravé výživy a omezíme nadměrný přísun tučných mas a živočišného tuku, je maso velmi vhodným zdrojem mnoha látek potřebných pro naše zdraví. Pro optimální příjem vitaminů a minerálů doplňujte masné pokrmy zeleninovou přílohou či saláty ze syrové zeleniny a ovoce.

Pozn.: za správnost údajů zde uvedených neručíme.